R23, czyli Vw Polo „Jordan”

14344237_594614924044802_6162380263717920482_n

Polska scena tuningowa jest szeroka. Podobnie jak na teatralnej, także na tej występują różne odłamy i gatunki „sztuk”. Każdy wybierając, znajduje coś dla siebie. Prezentowany samochód, który należy wrzucić do kategorii VAG zasługuje na chwilę uwagi. Z pewnością istnieją krytycy „sztuki”, którym Polo nie przypadnie do gustu. Ale wprowadzone zmiany czynią z tego małego Volkswagena szybką R23-kę. Szybką i konkretną – jak dawniej Jordan na swojej koszykarskiej scenie.

Od czego się zaczęło?

Od najmłodszych lat wychowywałem się wśród samochodów, całe dnie spędzałem razem z ojcem i dziadkiem w trasach ciężarówką po Europie, więc od samego początku wiedziałem już, że motoryzacja będzie mi bliska i zaraz po 18-tce zrobiłem szybko prawo jazdy –  kategoria po kategorii (A,B,C,E). Polo to mój pierwszy samochód. Kiedyś auto na co dzień, aktualnie tylko na zloty i przejażdżki, ponieważ w końcu od kilku miesięcy mam już drugie auto.

W jaki sposób zostałeś właścicielem Polo?

Polo zostało kupione w 1997 roku przez dziadka w opolskim salonie Volkswagena. Miałem wtedy 5 lat, więc niestety nie mogłem wpłynąć na wybór wyposażenia. Tak więc zostało zamówione w najuboższym wyposażeniu oraz z najmniejszym silnikiem (1.0 AER). W 2010 roku dziadek kupił nowy samochód i Polo zostało mi „w spadku”. Początkowo stało jeszcze kilka miesięcy. Czekało, aż zrobię prawko.

Ty zdecydowałeś się na VAG-a, czy to VAG wybrał Ciebie?

W sumie to VAG wybrał mnie. Za czasów gimnazjum grając w kolejne części NFS-a Underground, Underground 2, itd. nakręcony byłem na Japońce, wielkie spojlery i neony. Dopiero kiedy już przyszedł czas na własny samochód powoli zacząłem wchodzić w temat modyfikacji i VAG-ów.

To znaczy, że miałeś już gotowy pomysł?

Minęło trochę czasu, zanim miałem już w miarę zaplanowaną wizję na auto. Początkowo ze względu na szkołę i co za tym idzie mały budżet na modyfikacje, zaczęło się bardzo skromnie. Pierwsze felgi, kit 60/40, głośny wydech. Wtedy to było coś „WOW!” Dopiero metodą prób i błędów zaczęła się pojawiać skrupulatna wizja auta. Początkowo skupiłem się na wyglądzie. Zaczynałem od najmniejszych i co za tym idzie tańszych modyfikacji, lecz w końcu trzeba było myśleć nad grubszymi rzeczami. Pierwsza wizja łączyła się też z zajawką na glebę. Walczyło się o każdy milimetr niżej, aż w końcu stanęło na około 29mm prześwitu od wahacza co pozwoliło zdobyć kilka razy miejsca na podium. W końcu kiedy taka gleba zaczęła denerwować pojawił się pomysł na pójście w modyfikacje mechaniczne i posadzenie auta ciut wyżej od ziemi.

14344755_596482463858048_3954509719233145747_nCo konkretnie zmieniło się na zewnątrz?

Aktualnie Polo ma zrobioną kompletną blacharkę z nowym lakierem oraz ogarniętą podłogą. Zdrowa buda to podstawa do zaczynania czegokolwiek poważniejszego. Przy okazji przygotowywania budy do malowania została zaspawana wnęka na przednią rejestrację, klamka tylnej klapy (otwierana pilotem) i miejsce na antenę. Wygładzona została także klapka wlewu paliwa i usunięta tylna wycieraczka, w miejsce której pojawiła się dorobiona zaślepka. Idąc od przodu pojawiły się halogeny, których seryjnie nie było i dokładka z Polo 6n2 Gti. Zrobiłem smoked lamp, które ładnie spasowały się z kierunkowskazami Hella Black Magic. Po boku auta zamiast kierunków pojawiły się zaślepki Wolfsburg, oryginalne (manualne) lusterka zostały zamienione na małe z Polo 6n2 elektryczne i podgrzewane. Plastikowe klamki zostały pomalowane w kolor nadwozia, a na progach zawitały nakładki Votexa. Z tyłu samochodu oprócz wcześniej wspomnianej klapy zawitały lampy z Polo 6n2 całe czerwone – obie z przeciwmgielnym (wcześniej Hella Black Magic).

A serce?

Pod maską zamiast 1.0 zrobiony został swap na 2.3 V5 AQN 170km z golfa mk4 z wydechem 2,5 cala na dwóch tłumikach przelotowych RM Motors i Magnaflow. By zrobiło się troszkę luźniej wyleciały spod maski przewody i zbiorniczek spryskiwaczy. Seryjne hamulce zostały zastąpione hamulcami z Polo 6n Gti, czyli z przodu tarcze 256mm, a z tyłu zamiast bębnów belka z tarczami. Całość poskładana bez ABS-u. i na nowych przewodach. Zawieszenie to gwint TA.

Co to za „buty”?

Aktualne koła to 17-sto calowe BBS RF. Przód 7,5J, a tył 8,5J. Opony 185/35 R17 na wszystkich czterech sztukach. Wcześniej były polerowane 14-stki PLS Vitesse wszystkie o szerokości 8J.

Zdarzają się kontrole?

W obecnym setupie niedawno zdarzyła mi się pierwsza kontrola w samym centrum Opola, ale panowie tylko spisali dokumenty. Chcieli sobie tylko pooglądać samochód. Przez te 6 lat odkąd mam auto miałem tylko 3 kontrole i obyło się bez odebrania dowodu, chociaż 2 razy próbowali. Raz skończyło się na 50 złotowym mandacie za brak przedniej rejestracji (śmiech).

Omówiliśmy silnik i zewnętrzną stronę wizualną. Czas na wnętrze…

Środek poza kilkoma elementami zmienił się dość mocno. Zamiast seryjnego wnętrza pojawiło się skórzane Recaro Colour Concept z grzanymi fotelami. Do tego zamiast manualnych, elektryczne szyby i kierownica Raid HP z klaksonem Porsche. Razem ze swapem do środka zawitał także licznik z Golfa mk4 i climatronic również z mk4. Wszystkie słupki poszły w czarny flock, a podsufitka obszyta została czarną alcantarą. Seryjna lampka w podsufitce została zamieniona na lampkę z Audi A3, a czarne daszki i rączki z Golfa mk3. Do obecnej mocy również dobrze dopasował się polerowany rollbar Wiechers-a. Nagłośnienie to dwudrożny zestaw, wzmacniacz i skrzynia JBL.

Jak wyglądają reakcje osób trzecich na Twój samochód?

Często auto zwraca uwagę i już z daleka ludzie odwracają głowy słysząc dźwięk V5-tki zaciekawieni co zbliża się w ich kierunku. Potem widząc małe Polo, nagle pojawia się zdziwienie. Generalnie większość opinii o aucie jest pozytywna, chociaż trafiły się też osoby, którym auto nie trafiało w gusta w 100%.

14212600_591486691024292_7832537313628921852_n

Twój Vag będzie się jeszcze jakoś zmieniał?

Planów jest jeszcze sporo, lecz zobaczymy co z nich wyjdzie, bo ostatnio po głowie chodzi też sprzedaż samochodu, więc jakby ktoś był zainteresowany to zapraszam.
Wewnątrz zastanawiam się nad odświeżeniem Recaro lub zmianą na jakieś 2 kubełki bez kanapy. Decyzja jeszcze nie została podjęta, który wariant będzie lepszy. W garażu już leży zabudowa bagażnika, którą trzeba dopracować i może w przyszłym sezonie już będzie zamontowana. Z zewnątrz póki co nie przewiduje zbyt dużych zmian, chociaż zastanawiam się w przyszłości nad kolejnym lakierowaniem lub oklejeniem samochodu. Pod maską delikatny clean look i w odległej wizji turbo. Co jeszcze? Zamiana koła i zawieszenia na air ride lub lepszy gwint. To chyba większość planów.

Znajdziecie nas na fb: MINTS oraz Cztery Kółka Mariusz Majta

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>