PSSST…Akwarium na poduszce!

11880352_913497888717162_3276194643304728131_n

Polonez to „ten z tych”, który zaraz za Małym Fiatem, „Bandytą”, „Skarpetą” czy Warszawą na stałe wpisał się w karty polskiej motoryzacji. Pięciodrzwiowy hatchback podobnie jak wyżej wymienione auta, był w sferze marzeń wielu polskich rodzin. Dziś Fabryka Samochodów Osobowych mogłaby się pokusić o wznowienie produkcji. Lecz z dobrze znanych (większości) powodów nie zrobi tego. Ale nie stanowi to problemu dla tych, którzy „Poldki” pokochali za linię, wnętrze, dźwięk silnika i ogólny klimat. Są też tacy, którzy chętnie podejmują próby poprawienia tego, co seryjnie wypuszczała FSO. Bo trzeba stanowczo podkreślić, że o air-ride nie było wtedy mowy…

Mariusz: Co to konkretnie za model?

Przemek: Tak jak widać – Polonez tzw. Akwarium. Auto z 1988 roku. W chwili, w której go kupowałem był to seryjny, zwykły dziadek.

Mariusz: Dlaczego wybrałeś Poloneza?

Przemek: Poloneza wybrałem z wielu ważnych powodów. Ale najważniejszy jest ten, że, mój tata posiadał kiedyś takie auto. Postanowiłem, że pójdę w jego ślady. Szybko zacząłem wprowadzać zmiany, ponieważ moim marzeniem od zawsze było mieć Poloneza takiego jak tata. Z ta mała różnicą, że mój egzemplarz miał zostać wyposażony w odrobinę tzw. tuningu.

12193708_941220919278192_8731332697705659524_nMariusz: Rozumiem, że miałeś już jakąś wizję na samochód?

Przemek: Wizja na stworzenie nowego wizerunku auta była już od dawna. Nie był to Bóg wie jaki plan, ale Polonez miał mieć dobre koło, solidną glebę i jakieś dodatkowe smaczki.

Mariusz:Widać, że to „Akwarium” odbiega od serii. Co się zmieniło?

Przemek: Blacharka i malowanie zostało zrobione przez poprzedniego właściciela. Wymienione zostały lusterka na klasyczne chromowane. W środku wpadła klasyczna kierownica z Dużego Fiata wczesnego rocznika, gałkę biegów z seryjnej czarnej zmieniłem na klasyczną z zatopionym autkiem w środku. Dokupiona rzadko spotykaną oryginalną dokładkę przednią. Do wszystkiego dołożyłem żółte halogeny oraz okleiłem przednie lampy na żółto. Wpadło rozwinięte zawieszenie typu Air-Ride sterowanie na każde kolo z osobna –  najmocniejszy kompresor na rynku Vi-Ar 480c butla 20 litrów, elektrozawory 1/2cala, manometry zabudowane w schowku. Silnik także nie został seryjny. Wpadła jednostka z Poldorovera –  silnik Rover 1.4 16v o mocy 103koni, pod maską nie mogło być brudno, silnik przeszedł remont wizualny wszystkie podzespoły zostały pomalowane, komora została na nowo polakierowana, akumulator został przeniesiony do bagażnika. Zbiorniczek wyrównawczy pochodzi z VW golfa, dołożyłem drugi wentylator na chłodnicy, wystające kable zostały estetycznie pochowane, pod maską. Ogólnie zrobiło się w miarę czysto, alternator został zmieniony na mocniejszy 140A z Opla Zafiry 2.2 z powodu dużego poboru prądu przez kompresor.

11953122_916082365125381_7122436454566204716_nMariusz: To wszystko zrobiłeś sam?

Przemek: Włożenie silnika i zawieszenie Air-Ride zleciłem firmie, podobnie jak przerobienie felg, reszta drobnostek to mój osobisty wkład.

Mariusz: A skąd pomysł na powietrze? Bo trzeba przyznać, że zawieszenie Air-ride jest mocno popularne w ostatnim czasie na polskiej scenie…

Przemek: Opisywany Polonez jest moim drugim Polonezem. Ten  wcześniejszy to była tak zwana Przejściówka. Włożyłem tam szeroka stal. Dosyć sporo ją obniżyłem. Do tego stopnia, że Polonez pewnego dnia, na przejeździe kolejowym zgubił podporę skrzyni biegów. Dlatego w tym Polonezie postanowiłem zrobić zawieszenie air ride.

11933444_912265158840435_2342452314191222960_nMariusz: Dlaczego projekt nazywa się „Pornolez”?

Przemek: Pornolez – tę nazwę wymyśliłem oczywiście nie ja, a ludzie, którzy komentowali mój projekt. Tak już zostało.

Mariusz: Widzę, że „Pornolez” toczy się na rolce Mercedesa…

Przemek: Odkąd pamiętam marzył mi się skręcany Mercedes Barock.  I stało się! Koło, które siedzi na Polonezie to 16calowe Customowe Mercedesy Barock przerobione na 8J przód z naciągniętymi oponami 165/45/R16,9,5J tył z oponami 195/45/R16.

Mariusz: Jakie reakcje wzbudza u innych użytkowników dróg Twój Polonez?

Przemek: Ludzie reagują różnie –  niektórzy się uśmiechają, pokazują palcem, dziwią się. Szczególne zaskoczenie budzi to pneumatyczne zawieszenie, „że w takim starym aucie takie mody”.

Mariusz: A czy motoryzacja może być sposobem na życie?

Przemek: Oczywiście, że tak! Może być sposobem na życie, nie ma nudy. Cięgle zmiany, imprezy motoryzacyjne, spotkania z przesympatycznymi ludźmi i ten niepowtarzalny klimat zlotów. Na ręce mam wytatuowany zarys mojego poloneza. Zdobi go napis It’s not a hobby, is my lifeline!

Mariusz: Będziesz wprowadzał jeszcze jakieś zmiany, czy raczej dopieszczał to, co do tej pory udało się osiągnąć?

Przemek: Plany na dalszą rozbudowę są. Niestety ich nie zdradzę!

Mariusz: Dzięki za rozmowę, życzę udanych zmian na sezon 2k16.

12063530_941220915944859_755211788584735722_n

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

2 comments on “PSSST…Akwarium na poduszce!
  1. I właśnie dla takich ludzi mam duuuży szacunek. Nie sztuką jest kupić nowiutkie, błyszczące auto z salonu. Sztuką jest stworzyć coś takiego, jak w powyższym wpisie. No i Polonez jakoś tak budzi we mnie sentymentalne wspomnienia, uwielbiam to auto.

    • To się zgadza. Niestety coraz częściej ludzie wolą wybierać to, co jest plastikowe i pozbawione smaku. Ten projekt jest tego przeciwieństwem. Na szczęście:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>