Nuova na 5+

12509054_1135906949754520_2124547792945945152_n


Chyba nikt nie zaprzeczy stwierdzeniu, że motoryzacja klasyczna to wszystko to, co nieustannie krąży wokół pewnego mianownika – dusza. Nie trzeba również pisać, ani mówić o tym, że liczba zwolenników klasycznych aut ciągle rośnie. Dziś chyba nie ma województwa, w którym nie odbywają się klasyczne spotkania motoryzacyjne. Można na nich spotkać takie perełki jak choćby Fiat 500 prezentowany dzisiaj na naszym blogu.

 

W jaki sposób zostałeś właścicielem auta? Szukanie na własną rękę? Ktoś pomagał?

Nie jest to jakaś wyszukana historia. W pewnym momencie zamarzyłem o posiadaniu starego auta i zaczęło się przeszukiwanie portali aukcyjnych. Miałem określony budżet i w tej kwocie najlepiej prezentował się Fiat 500. Dodatkowo zawsze marzyłem o samochodzie z Włoch. Zadzwoniłem, pojechałem i tydzień później stał już u mnie w garażu. Jego cena w tamtym okresie była bardzo dobra – dziś za auto w takim samym stanie musiałbym zapłacić 30-40% więcej.

Który to rok? W jakim stanie był samochód w dniu zakupu?

Samochód był w stanie gorszym niż zakładałem. Wymagał kompleksowego remontu i ogromnego nakładu czasu i kosztów. Praktycznie wszystko nadawało się do renowacji – oczywiście takiej jakiej założyłem, czyli pójście po całości ( od blacharki po lakier, tapicerke, silnik, zawieszenie – na elektryce skończywszy).

10660301_1132769686734913_6374528115725241652_n

Co zadecydowało o tym, że wybór padł na klasyka? I to Fiata 500!
Tak jak już wcześniej wspomniałem chęć posiadania czegoś z duszą, a Fiat 500 to czysty przypadek. Po czasie myślę, że dobrze że  wybór padł na pięćsetkę. Samochód nie jest skomplikowany dodatkowo ogromny wybór części pozwala na remont po najmniejszą śrubkę.

Od początku był na niego konkretny plan? Wiele zmieniało się po drodze? Aktualny stan samochodu to wynik konsekwencji, determinacji?

Nie, nie było konkretnego planu… z resztą przy takich przedsięwzięciach sytuacja zmienia się dynamicznie. Jedyne co było zaplanowane to, że robimy remont, ale kompletny, żadnych półśrodków. Największy dylemat był z kolorem tapicerki, bo jak lakier od początku miał być Nero 601, to na kolor tapicerki były dwa pomysły. W końcu stanęło na czerwieni J . I  tak aktualny stan auta to wyniki determinacji z naszej strony. Były momenty kryzysowe, ale to jak teraz 500 wygląda to tylko dzięki temu, że konsekwentnie trzymaliśmy się założenia odrestaurowania kompleksowego.

12472242_1135907276421154_3814921314644015352_n

Ile czasu zajęło doprowadzenie go do takiego stanu? Pomagały przy tym jakieś firmy?

2,5 roku od momentu zaprowadzenia go do zaprzyjaźnionego warsztatu ( gdzie wykonano całość renowacji) . Tu trzeba dodać, że były ogromne przestoje. Na pewno da się szybciej to zrobić.
Fiat jeździ na żółtych tablicach. Mimo tego, że niektórzy wiedzą, jak wygląda schemat rejestrowania auta na owych tablicach, to bardzo proszę, przedstaw naszym czytelnikom jak najwięcej szczegółów „od kuchni” jak wygląda to w praktyce.

O i to kolejne założenie, samochód od początku miał być na żółtych tablicach. Jakoś klasyk dla mnie musi mieć żółte blachy. Aby zarejestrować samochód na zabytkowe tablice trzeba przedstawić szereg dokumentów. Najważniejsze jest opinia rzeczoznawcy ,wypełnienie białej karty  i „umieszczenie” pojazdu w ewidencji zabytków. Niewątpliwe plusy to dożywotnie badanie techniczne pojazdu, zniżki przy wykupie ubezpieczenia. Oczywiście plusów jest więcej, ale to temat na odrębną rozmowę.   Z minusów widzę tylko koszty i dłuższy czas rejestrowania. Przy następnym klasyku również zdecyduje się na żółte tablice.

1929770_1135907246421157_1267200409495355561_n

Twój samochód chyba kilka razy był „gwiazdą” telewizji. Ludzie sami polecają, producenci szukają? Jak to wygląda? Co z dotychczasowych anegdot pamiętasz najbardziej?

Gwiazdą telewizji to za dużo powiedziane. Faktycznie ostatnio pojawił się w serialu „Ojciec Mateusz” na lato będzie też emitowana reklama internetowa z jego udziałem w dość dużym, znanym browarze. Moim zdaniem po to buduje się takie auta, żeby móc je przedstawić szerszej publiczności. A bycie na planie serialu na pewno jest dodatkowym przeżyciem. Ja obydwie propozycje dostałem od znajomych, którzy to dostali informacje, że ktoś szuka 500 od swoich znajomych… :D Ale naprawdę jest to bardzo miłe, po premierze „Ojca Mateusza” obcy ludzie na zlocie podchodzili i od razu „o to ten Fiat z serialu”.

12509513_1135907056421176_8912798716478952746_n

Przedstaw szczegółowo wygląd zewnętrzny 500-tki…

Fiat 500 z 68 roku w wersji F. Karoseria została pomalowana w kolor czarny. Ciekawe elementy zewnętrzne to  jedno lusterko kierowcy, bogata galanteria (duży znaczek z wąsami-charkterystyczny dla wersji F, zderzaki z galeryjkami), no i ukośny napis z tyłu „Nuova500”.

Czas, aby powiedzieć kilka słów na temat wnętrza samochodu…

No tutaj jak wspominałem tapicerka ma kolor czerowny, została uszyta na wzór oryginału. Ciekawostką we wnętrzu jest brak pasów bezpieczeństwa, w moim roczniku jeszcze ich nie było. No i jak to w wersji F biała kierownica z białym okrągłym licznikiem. Deska rozdzielacza ma dwie kontrolki( kierunki, długie)  i 3 przełączniki ( podświetlenie licznika, wycieraczki, no i światła).

Są jakieś plany co do auta?

Jeździć, dbać, odwiedzać zloty.

Właśnie… dużo ich odwiedzasz?

Oczywiście, zloty są chyba nieodłączną cechą tej kultury. Nie zbudowałem auta po to by kisiło się w garażu. Wszelkie eventy są świetną okazją do poznania nowych ludzi i poszerzania swojej pasji.

Były jakieś przygody z panami z drogówki?

Jeszcze nie. Jedynie kiedy  przejeżdżam obok radiowozu zawsze są uśmiechy i kciuki do góry :D

Jak reagują na niego inni użytkownicy dróg, przechodnie?

Zawsze pozytywnie. Uśmiechają się machają, robią sobie zdjęcia, bardzo często chcą porozmawiać. Nie da się tym autem przejechać przez miasto niepostrzeżenie.

Życzymy szerokości i dalszego zadowolenia z auta!

12376320_1186284091383472_3294314157988436537_n

Znajdziecie nas na fb: MINTS oraz Cztery Kółka Mariusz Majta

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

One comment on “Nuova na 5+

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>