Inne niż wszystkie – „Sub” Mapeta

12031581_1007697365937404_2269136897024976069_o


Od zawsze staramy się być sobą. Otaczamy się ludźmi, którzy mają różne pasje. Kiedy spotykamy pokrewne dusze, odnosimy wrażenie, że tkwimy we wspólnocie czującej podobnie. Niektórzy już od najmłodszych lat czują „pociąg” do danej dziedziny życia. Idealnym przykładem na to jest Łukasz Janecki, znany jako Mapet.

MM: Pamiętasz swój początek z motoryzacją?

ŁJ: Tak – to było dość dawno – kilkanaście lat temu. Jeszcze w liceum jako 17-latek udało mi się zrobić prawko i po niedługim czasie otrzymałem od taty tani wóz – Wartburga, który przeżył wiele ciekawych historii. Wcześniej jednak grało się sporo w gry samochodowe i przeglądało trochę prasy.

MM: Od ilu lat zajmujesz się motoryzacją (w sensie budowa zawieszeń, sprzedaż gratów)?

ŁJ: Sprzedaż rozpocząłem zupełnie przypadkowo w 2008 roku załatwiając dla znajomego jeden komplet sprężyn i przerodziło się z pasji do założenia firmy.

13 MM: Kiedy narodziła się „miłość” do tuningu? To przyszło samo, czy ktoś inny „zaraził”?

ŁJ: Już Wartburg był przeze mnie trochę poprzerabiany, choć wtedy nie było Internetu i dostępu do części – trzeba było rzeźbić bazując na elementach z innych aut. To  był rok chyba 1999 … ale jak sobie przypominam nawet rower komunijny miałem przerobiony, 2 lampy z przodu jakieś kołpaki od BMX itp.

MM: Jesteś w stanie zliczyć ilość eventów na których byłeś?

ŁJ: Chyba nie dam rady było tego naprawdę sporo, a to już około 15 lat się przewinęło…

MM: Jest taki, który szczególnie utkwił Ci w pamięci?

ŁJ: Raczej nie mam jedynego wybranego eventu, który wyróżniam szczególnie. Są takie, gdzie byłem raz i więcej nie pojadę, a są ciekawsze na które lubię jeździć. Na pewno zapamiętam swój event – THE BEST OF, który dużo czasu zajmuje bo go sami organizujemy.

3MM: Czy budowa democaru trwa długo? Od czego to zależy?

ŁJ: Sądzę że może być różnie, zależy jaki demo car i co chcemy w nim zrobić. Jeśli miałby to być samochód zrobiony od podstaw, czyli zaczynamy od gołej blachy i większość części jest nowa, to sądzę, że do kilku lat. Jeśli budujemy projekt nie rozkręcając auta do końca, to można to zrobić i w pół roku – tyle nam zajęła budowa subaru , ale to nie oznacza że po tym czasie projekt jest w 100% skończony.

MM: Garść informacji techniczno-mechanicznych – który to rok?, co pracuje pod maską?

ŁJ: Rok produkcji to 2004. Jest to wersja WRX z silnikiem typu bokser o mocy ok. 225KM, choć nie było hamowni, ale zbiera się przyzwoicie. Dołożono przelotowy wydech i dolot ze stożkiem w nadkolu oraz blow off. Poza tym pomalowano komorę i elementy silnika żeby było ładnie pod maską.

6MM: Jaka była początkowa wizja na zrobienie tego Subaru?

ŁJ: Od razu wizja była jasna, tylko detale się zmieniały. Miał to być pierwszy „subarak” w PL na air-ride i w stance-owym stylu, ale bez przeginki…

MM: Kto pomagał przy tworzeniu tego projektu?

ŁJ: Szczególnie pomagał mi kolega Marek, z którym tworzymy airRIDE-System, a poza nim kilku innych kolegów i brat.

MM: Na scenie aż roi się od Vagów, JDMów etc. Co zadecydowało o tej marce?

ŁJ: Od początku chodziło o zbudowanie czegoś nowego, czegoś – czego jeszcze w PL nie było i do czego nasi rodacy nie są przyzwyczajeni na zlotach.

MM: Trzeba przyznać, że Wam wyszło. Chciałbym poznać Twoją definicję pasji…

ŁJ: Hmm… trudne pytanie. Pasja to coś co sprawa Ci przyjemność, coś dla czego jesteś w stanie wiele poświęcić i zarwać nie jedną noc, coś co sprawia Ci mega satysfakcje i robiąc to czujesz się jak dziecko w krainie zabawek…

19aMM: Brzmi dobrze. Opowiedz naszym czytelnikom co zmieniło się w środku.

ŁJ: W środku panuje dość surowy klimat. Flockart wyflokował deskę i boczki drzwi, Ireco zrobiło półklatkę. Wyrzuciłem tylną kanapę i wszystko z bagażnika. Fotele SPARCO Forza i pasy szelkowe tej samej firmy. Kierownica zamszowa OMP. Oprócz tego kilka detali z STI i hyrdrografiki carbonowej.

MM: A jakie zmiany zaszły na zewnątrz? Jest „powietrze”, koło – co jeszcze?

ŁJ: Podstawą projektu jest oczywiści air-ride naszego projektu i wykonania oparty na gwincie BC racing z naszej oferty. Do budowy „powietrza” użyto produktów takich firm jak ACCUAIR, VIAIR czy AVS. Koła to 19 o szerokości 9,5 cala model JR3, Tarcze hamulcowe ROTINGER i klocki EBC yellow. Auto otrzymało pakiet STI, czyli spoiler, dokładki boczne zderzaka przód i zaślepki halogenów. Dołożyłem od siebie dedykowane dokładki pod progi, przedni hokej i dokładki boczne tylnego zderzaka oraz dyfuzor. Całe auto okleiła firma 4ohmy.pl folia od graf-color. Dach został czarny i otrzymał grzebień przy tylnej szybie.

MM: Samochód będzie się jeszcze zmieniał, czy już jest inny na 2k16?

ŁJ: Tak będzie ewoluował co roku – przynajmniej takie jest założenie – będą wprowadzane jakieś zmiany, ale to tajemnica…

MM: Wcale mnie to nie dziwi. Chcesz komuś szczególnie podziękować?

ŁJ: Żonie szczególnie, że znosi moje hobby od lat i za to, że to ona kazała zakupić ten samochód i chłopakom, których wspomniałem powyżej…

MM: Dzięki za rozmowę i do zobaczenia w sezonie!

ŁJ: Do zobaczenia!

Znajdziecie nas również na Fb: MINTS oraz Cztery Kółka Mariusz Majta

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

2 comments on “Inne niż wszystkie – „Sub” Mapeta
  1. Wielki szacunek dla Pana Łukasza, auto prezentuje się wybornie podejrzewam, że pod względem mechaniki również wypada nieźle, oby jak najwięcej takich projektów można było podziwiać w naszym kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>