GRUBA 4-ka by Trepson

23826107_1959167014100514_1289577952623283232_o

Nie tak dawno głośno zrobiło się wokół pewnego, czerwonego golfa. Ta sytuacja uświadomiła Mateuszowi kilka spraw i zachęciła do podjęcia pewnych decyzji. Jedną z nich jest ta, że jego auto, które aktualnie mocno rzuca się w oczy, w przyszłym sezonie wyjedzie w nowej odsłonie.

 Jak to było z tą motoryzacją?

Moja przygoda z motoryzacją wcale nie miała początków z cyklu „mój tata miał warsztat”, (baa nawet wcale się na to nie zapowiadało – przed autem miałem epizod w fotografii weselnej, więc jedno do drugiego ma trochę mało do siebie). Pamiętam gdy mój brat cioteczny zaczynał coś dłubać w swoim fiacie punto. Określenie „coś” pasuje tutaj idealnie, patrząc na dzisiejsze standardy tuningu. Wtedy to było coś – czarny kołpak, ciemne szyby i xenon w czerwonej „budzie” punto było czymś naprawdę dla mnie fajnym. Wtedy złapałem chęci na modyfikacje swojego pierwszego auta, które męcze do dziś.

Rzeczywiście niestandardowo, przynajmniej jeśli chodzi o epizod z fotografią ślubną. Motoryzacja jednak pojawiła się i została na długo. W jaki sposób zostałeś właścicielem auta?

Z zakupem wielkich historii także nie ma. Koniecznie szukałem właśnie golfa. Z wiedzą jaką wtedy posiadałem, było mi wszystko jedno. Wiadomo pierwsze auto po zdaniu prawka, człowiek nie patrzył na silnik czy stan lakieru – tym autem miałem się nauczyć dobrze jeździć i wozić rodzinę. Stan auta był 2/10 – lakier w każdym innym odcieniu, słabiutki silnik, najuboższa wersja z resztkami słomy w bagażniku.

22180093_1906329169384299_4969172110896593280_o

Patrząc na niego dzisiaj, trudno uwierzyć, że kiedyś był to zwykły „golas”.  Od razu była gotowa wizja na zmianę wizerunku? 

Auto dopiero jakieś 2 lata po zakupie było poważniej modyfikowane. Nie okłamujmy się, ale 7 lat temu nie było takich dojść do gratów. Człowiek uczący się nie mógł sobie na dużo pozwolić. Początki miałem naprawdę kiepskie, ale z roku na rok bardziej się tym interesowałem i starałem się zawsze iść do przodu. Dlatego co roku auto miało jakąś nową odsłonę.  Każdą z nich miałem już wcześniej w głowie i starałem się dojść do jej realizacji.

Co w takim razie zrealizowałeś w pierwszej kolejności?

Pamiętam pierwsze modyfikacje (śmiech). Były to chromy na klapie bagażnika i na grillu. Więc teraz leci lawina hejtu. Idąc dalej powiem, że zagościł nawet sticker bomb na dokładce. Dużo pierwszych modyfikacji jest komicznych, ale nie wstydzę się ich. Każdy miał swoje początki. Na pewno z tą wiedzą jaką mam teraz nie zrobiłbym wielu rzeczy, ale czasu nie cofnę. Wtedy bardziej liczyła się zajawka niż to czy ma się felgi za 5 tysięcy.

No właśnie. Dziś spoglądając na scenę, można postawić tezę, że Vagów Ci u nas dostatek. Dlaczego zdecydowałeś się na niemiecki koncern?

Tak jak wcześniej mówiłem, chciałem mieć golfa. Najlepsze jest to, że po prostu podobała mi się jego bryła i oświetlenie środka. Wydaje się to głupie, ale zawsze w Need For Speed brałem do tuningów golfa i nim jeździłem. To ta gra przedstawiła mi to auto i w nim się wtedy zakochałem.

22426183_1918413348175881_4895596802236485628_o

Stopień tego uczucia osiągnął już pewien poziom. Opisz szczegółowo zmiany, które zaszły na zewnątrz auta.

Zawieszenie/Hamulce:

AirRide zbudowany na amortyzatorach MTS, poduszki Ruben 130/2 przód i tył, węże Tekalan 6/4 do manometrów reszta 10/8, butla 30l, kompresor Viair 380c, sterownie ze środka jak i bezprzewodowo, zawory elektromagnetyczne, całość na złączkach skręcanych, rozpórka górna, stabilizator Golf R32, cambery – przód camber silver project oraz LCA (5 stopni), tył camber shims (ok 11 stopni), podkładki centrujące tylne koło, zmienione gumy w całym zawieszeniu na poliuretany, hamulce przód – tarcza 312mm, tył – 256mm

Koła/Opony:

Felgi Tramont Nexus/Dezent MH500 3tlg, średnica 18 cali, rotory wypolerowane wibracyjnie, nałożona ceramika, szerokości – przód 10.5 cali z oponą 225/35/18 Nankang, tył 12.5 cali z oponą 245/35/18 Nankang, adaptery z 5×112 na 5×100 z długimi szpilkami – przód 45mm, tył 40mm, długie nakrętki Muteki

Nadwozie:

Auto polakierowane w całości na LY3D (tornado rot),grill polakierowany w czarny lakier fortepianowy, kratki w przednim zderzaku polakierowane w czarny lakier fortepianowy, lampy przednie Golf R32 z pomalowaną ramką na wzór 25th, wygładzona przednia listwa zderzaka z dołożonymi obrysówkami dymionymi, dymione kierunkowskazy boczne, duże prawe lusterko z wersji angielskiej, przednia dokładka Votex, progi na wzór 25th, tylne lampy USA/R32, zderzak przerobiony na USA z dokładką seryjną w którą jest wspawany dyfuzor z Seata Ibizy FR, Antena z VW Polo, poszerzenia nadkoli uniwersalne „fenders flares” 5cm(wycięte błotniki), tylny spoiler Maxtondesign, czerwony pas na przednią szybę, zaślepka tylnej wycieraczki

 Wnętrze:

Fabrycznie siwy środek z szybami na korbkę w wersji podstawowej „Basic”. Aktualnie trójramienna kierownica ze ściętym dołem dołożonymi bicepsami i obszyta w skórę pikowaną przeszyta czerwoną nicią, zegary Sport Edition w milach, kratki nawiewów – VW Bora, czarne lusterko wewnętrzne, dekory oraz rączki pomalowane na wzór R32, słupki wraz z podsufitką oklejone na czarno, plastiki pomalowane na czarno, przednie fotele – repliki Recaro CS w ekoskórze, tylna kanapa z VW Bory z wersji poliftowej – skóra/alcantara, boczki w skórze, dołożona elektryka szyb, Pasy przednie czerwone z golfa III XX Jahre, Rollbar od Bensona, włącznik świateł VW Polo, 2 manometry Viair ( 1 pojedynczy i 1 podwójny) zabudowane w popielniczce, nakładki na pedały aluminiowe, czarny ręczny w skórze, podstopnica aluminiowa. Jednostka centralna Pioneer mvh-160ub

22519709_1921839321166617_8672241918675651751_o

Auto budujesz sam, czy korzystasz z pomocy jakiś firm?

To co mogę sam, staram się robić. Wiem, że zdolności manualnych nie posiadam, o silnikach też dużo nie wiem, więc czego nie jestem pewien oddaje specjalistom.  Staram się żeby jak najwięcej rzeczy było robione albo samemu albo przy współpracy ze znajomymi lub co daje mi największą frajdę – z moją dziewczyną Anią. Ogólnie nie lubię oddawać auta w obce ręce, bo wszyscy wiemy jak to bywa, a tak co zrobię sam np. założenie powietrza – przy jakiejś awarii wiem, gdzie szukać problemu.

Słuszne podejście do sprawy zmian. Samochód zdobył jakieś nagrody?

Dla mnie osobiście najważniejsze nagrody to możliwość wjazdu na zloty, to te wszystkie zlotowe identyfikatory, czy vlepki zlotowe. Jednak w czasie mojej przygody udało się dostać jakieś wyróżnienia dla auta.

II miejsce Auto Zlotu I SPOT Gostynińskiej Społeczności Motoryzacyjnej 2014, III miejsce Felga zlotu VAG FEST Szydłowiec 2015,Best Fitment na Topornia 2015, Wyróżnienie od LOW-ET na CAMG by Wroclow 2016, II miejsce Auto Zlotu Trybunał Car Show 2016, II miejsce Felga zlotu Trybunał Car Show 2016, Auto zlotu na zlocie Street Łódź 2017

Patrząc na fp samochodu widać, że prace znowu trwają. Co planujesz?

Auto w tym roku miało iść na sprzedaż. Decyzja była podjęta na początku roku już. Ale jakoś od połowy sezonu stwierdziłem, że jednak zostanie i już wtedy zaczynałem szukać pomysłów na nowy sezon. Już wtedy były pierwsze pytania, szukanie części itd. Wiele nie chce zdradzać, ogólnie i tak bardzo mało osób o planach na sezon wie i chce być konsekwentny w tym. Mogę powiedzieć tylko tyle, że znowu będzie kontrowersyjnie.

Zatrzymajmy się chwilę przy słowie kontrowersyjnie. Jak odniesiesz się do fejsbukowego wpisu, który ocenił poszerzenia w golfie?

Tego pytania się nie spodziewałem. Wiem o co chodzi. Odpowiem dość krótko – ja to odbieram inaczej. Dla mnie po tej akcji wyszła selekcja naturalna znajomych, a jeżeli chodzi o auto – odpowiem na to wyjazdem w 2018.

Rozumiem. Nie drążę. Co w tym wszystkim daje Ci największą radość?

Zawsze przy robieniu auta katowałem filmiki ze zlotów. Wiadomo człowiek wtedy najpierw był zajarany autami. Teraz jadąc na zlot auta się zostawia na placu i idzie się do znajomych. To oni, to atmosfera na takich zlotach, to cała otoczka jest w tym wszystkim najpiękniejsza. Z niektórymi widzimy się raz do roku, także staramy się wykorzystać te chwile. Mega się cieszę tym, że ludzie których się oglądało na filmikach na tych największych zlotach, dzisiaj mamy swoje numery telefonów, piszemy ze sobą, staramy się utrzymywać kontakt. To jest wspaniałe, że gdzie się nie ruszy w kraju, tam jest grupa osób z którymi możesz się spotkać.

Trudno się nie zgodzić z taką odpowiedzią. Chciałbym jeszcze zapytać o to, co zazwyczaj mocno interesuje osoby trzecie. Budowa auta wiąże się nie tylko z finansami, ale z czasem. Jak to wygląda u Ciebie – każda wolna chwila spędzana jest w garażu, czy przeznaczasz na to konkretne dni?

Z czasem jest różnie. Praca na trzy zmiany, także w weekendy, trochę ogranicza. Staram się wszystko pogodzić tak żeby był czas i na auto i na inne przyjemności. Pamiętam, że przy składaniu air-ride tego czasu nie było za dużo. Wtedy po powrocie o 6 z pracy od razu jechałem do taty składać powietrze. W efekcie byłem bez snu przez 30 godzin. Cieszę się, że mam tak wyrozumiałą dziewczynę. Nie robi z tego problemów, a nawet bardzo dużo pomaga.

22529026_1925013174182565_2303621589408031779_o

Dobrze jest, kiedy bliska nam osoba nie tylko rozumie, ale również podziela naszą pasję. Dziękuję za poświęcony czas. Życzymy udanych zmian na przyszły sezon!

Znajdziecie nas na fb: MINTS oraz Cztery Kółka Mariusz Majta

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>