Cztery kółka studenta

tn_forum_szkic_deski_rozdzielczej

Pewien rozpoznawalny wokalista w naszym kraju, w jednej z piosenek śpiewa: Gdy patrzę w Twe oczy zmęczone jak moje/To kocham to miasto zmęczone jak ja/Gdzie Hitler i Stalin zrobili co swoje/Gdzie wiosna spaliną oddycha. Ale w piosence tej są też inne słowa. Jeden z wersów ostatniej zwrotki brzmi: Jesienią zawsze zaczyna się szkoła. Słowa te dotyczą oczywiście studentów. Dużo z nich do miast, w których studiuje dojeżdża samochodem. Na co najczęściej decydują się studenci? Oto kilka typów, wygenerowanych przez subiektywną obserwację…

Fiat Seicento…

fiat_seicento_4…czyli mały, miejski samochodzik z segmentu A. Zadebiutował pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Sukcesywnie zastąpił swojego starszego brata – Fiata Cinquecento, zdobywającego trofea nie tylko sprzedażowe, ale rajdowe również. Seicento podobnie do swojego poprzednika dostępne jest w wersjach zwykłych (silnik o pojemności 900 cm) oraz tych cieszących się największą sławą (wśród choćby Centomaniaków), czyli sporting (tutaj pojawił się 55-cio konny motor 1100cm) oraz schumacher. Fiat doczekał się kilku modernizacji, z których najpopularniejszą okazało się wprowadzenie do zakupu wersji 600. Mały samochód idealnie nadaje się na dojazdy i bezpieczne przemieszczanie się po mieście. Wnętrze nie należy do specjalnie pojemnych, ale pamiętajmy o gabarytach tego niewielkiego samochodu. Faktem jest to, że na trasę przyda się nieco mocniejszy i szybszy silnik 1.1, ale jako pierwszy samochód dla młodego kierowcy czy studenta, Fiat Seicento wydaje się być ciekawą alternatywą.

Daewoo Lanos

DAEWOOLanos-2218_3Koreański pojazd, który posłał starą Nexię do lamusa. Nie doczekał się wprawdzie przedłużonej wersji combi, dlatego też większość zmotoryzowanych wie, że spotkać go można w dwóch wersjach: sedan i hatchback. Fabryka Samochodów Osobowych produkowała go w latach 1997-2008. Wśród użytkowników większą popularnością cieszą się stu-konne silniki, pozwalające pokonać granicę stu osiemdziesięciu kilometrów na godzinę. Nieco rzadziej spotkać można trzydrzwiową wersję Sport. Niska cena sprawia, że nawet student może zostać posiadaczem żwawiej poruszającego się auta kompaktowego, niż włoski przeciwnik powyżej. Jeśli zdecydujemy się przewozić więcej niż dwie osoby na tylnej kanapie, zobowiązani będziemy przeprosić je za brak wygody. Bagażnik również mógłby być większy, ale „student też człowiek” i kreatywność będzie tu mile widziana. Dodatkową bolączką Koreańczyka jest słaba odporność na polską sól w trakcie zimy. Złe zakonserwowanie podwozia będzie skutkowało występowaniem ognisk korozji.

Volkswagen Golf IV

volkswagen-golf-iv-(1997-2006)_486,8036Tego samochodu nie trzeba zbyt szczególnie przedstawiać. Sukces temu modelowi zagwarantowała już pierwsza odsłona. Wraz z biegnącym czasem pojawiały się kolejne Golfy: II, III i omawiana tutaj IV. Tego niemieckiego kompakta produkowano przez blisko 10 lat (1997-2006). Jeśli chodzi o wybór jednostki napędowej, to trzeba przyznać, że jest w czym wybierać. Możemy zostać właścicielem auta wyposażonego w silnik dieslowski albo zdecydować się na benzynę. Najsłabsza z nich ma pojemność 1400cm najmocniejsza i często spotykana 2800cm (choć bywały również mocarne 3200 z elektryzującym oznaczeniem R32). Wnętrze? Student, który zakupi „czwórkę” nie będzie narzekał na jakość wykonania ani brak dynamiki. Przestrzeń i wygoda również zasługują na uwagę. Środek auta wydaje się być po prostu dobrze zagospodarowany. Niektórzy z nas pamiętają czasy, kiedy Golf IV był marzeniem nie do osiągnięcia. Dziś wersję trzydrzwiową jesteśmy w stanie nabyć za kwotę 5 tysięcy złotych.

Opel Vectra B

Opel-Vectra-B-sedan-obraz-1Opel podobnie jak większość „Niemców” ma podzielone zdanie wśród użytkowników. Wielu z nich będąc realistami zdaje sobie sprawę, że niektóre jednostki doposażone w instalacje gazowe, spalanie mają dobre. Ale uporczywie atakującej korozji niewiele rzeczy jest w stanie się przeciwstawić. Oczywiście tak, jak w przypadku Lanosa można zafundować swojemu egzemplarzowi „kurację konserwową”, ale prędzej czy później tylne nadkola przyciągną nasz wzrok niczym nauczyciel niegrzecznego ucznia do tablicy. Vectra dostępna jest w trzech liniach nadwozia: sedan, hatchback oraz combi. Dlatego też student nie będzie narzekał na przestrzeń bagażową. Wśród wszystkich opisywanych konkurentów, Opel pod względem bagażnika nie ma sobie równych. Serce? Podobnie jak u sąsiada za ogrodzeniem – diesel lub benzyna. Osobiście wolałbym diesla, którego miałem okazję użytkować, ale o „gustach…” I tak dalej…

Fiat Stilo…

Fiat-Stilo_Dynamic_2002_1600x1200_wallpaper_04… nieco większy Włoch z segmentu C. Godnie zastąpił wcale nie mniej sławnego Fiata Bravo. Niektórzy upierają się przy teorii, iż Stilo omal nie puściło koncernu z torbami. Wszystko za sprawą kosztów jakie pochłonęła nie tylko sama produkcja, ale promocja samochodu również. Mimo wszystko patrząc obecnie na polskie drogi nie można powiedzieć, że po ulicach jeździ niewiele egzemplarzy Fiata Stilo. Zazwyczaj decydują się na niego studenci i młode małżeństwa. Ci ostatni użytkownicy oponują za wersją combi, z kolei wśród młodszych kierowców największą popularnością cieszą się trzydrzwiowe wersje (koniecznie z elektrycznym dachem). Wnętrze wydaje się być wykonane z dobrej jakości materiałów. Sprawia w dodatku wrażenie przestronnego i daje poczucie wygody. Lista silników jest obszerna.  Jeśli chodzi o wersje benzynowe to możemy wybrać z najsłabszy, czyli szesnasto-zaworowy 1.2 o mocy 80 koni mechanicznych, najmocniejszy 2.4 o znacznie większej mocy 170 koni. Jednostki dieselowskie oferują między innymi takie pojemności jak: 1.9 JTD, 1.9 8V JTD, 1.9 16V JTD czy 1.9 16V JTD Multijet. Ta ostatnia pojemność demonstrować będzie nam na drodze swoje 150 koni.

Podsumowanie

Wybrane samochody wydają się być może nie porywającą, ale na pewno zasługującą na uwagę alternatywą. Jak zostało podkreślone na początku, wybór został spowodowany tym, co udało się zobaczyć i omówić osobiście z użytkownikami poszczególnych marek czy modeli. Pod mocnym znakiem zapytania stoi kwestia bezawaryjności samochodów. Niektóre fora nie oszczędziły żadnego z nich. Ale wchodząc na giełdowy plac lub jadąc do kogoś, do prywatnego domu w celu oględzin, pamiętajmy, że oglądamy i kupujemy samochód u ż y w a n y. A „nówka sztuka” to z danego auta była. Owszem, ale kilka lat wstecz.

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

4 comments on “Cztery kółka studenta
  1. Witam Pana,

    Jestem współautorką nowego portalu udostępniającego usługę publikacji treści.

    Bardzo podoba mi się Pana blog. Mój portal jest platformą dla takich osób jak Pan.

    Chciałabym zaproponować publikowanie bloga też na moim portalu.
    Do każdej treści można umieszczać dowolny link oraz podpinać filmy z YouTube.

    Autor ma własną stronę główną na swoim profilu, gdzie może ustawić awatar, wybierać tło, Pokazać swój opis i poglądy. Przypiąć ulubione publikacje w profilu, aby nikt ich nie przegapił. Wymieniać je, kiedy tylko ma ochotę.

    Jeśli zainteresowałam Pana publikowaniem treści też na moim portalu to bardzo zapraszam do zapoznania się z Perepele. Będzie mi bardzo miło móc gościć na moich stronach oraz odpowiedzieć na wszelkie pytania.


    Pozdrawiam
    Ania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>