Bożena „na Turbie”

1

Zmiana to idealne słowo dla kogoś, kto pragnie poczuć „wiatr odnowy” w swoim życiu. Często używa się go również  w środowisku motoryzacyjnym. Aby zliczyć ilość fanów czterech kółek nie potrzebne są statystyki. Wystarczy wybrać się na dowolny zlot, by zobaczyć co tam dzieje z frekwencją. Zatem zmieniamy – dużo i często. Wybierane są auta lepsze-gorsze, słabsze-mocniejsze, droższe-tańsze. W tych kategoriach krąży jeszcze słowo „oklepane”. Ale prezentowana Bożena zdaje się tej ostatniej kategorii przeczyć.

Dzięki Mamie

Przygoda Czarka z motoryzacją zaczęła się nieco inaczej, niż większość przypadków. Prezentowany CC to jego drugi samochód, ale pierwszy, którego nie używa do jazdy na co dzień. A cała przygoda z „oktanami” ruszyła dzięki… mamie. To ona kupiła od znajomego pierwszego Fiata Cinquecento. Potem ten sam samochód został sprezentowany Czarkowi na osiemnaste urodziny.

Była to zwykła standardowa „siedemsetka”. Po dwóch latach użytkowania zapadła decyzja o zakupie nowego auta. Czarek został wierny marce i zaczął poszukiwania nowego egzemplarza. Ale żeby mocy było znacznie więcej, chciał znaleźć Fiata z silnikiem 1.2. Łatwo nie było -  albo blacha była w średnim stanie, albo coś z silnikiem, albo zwyczajnie cena za wysoka. Aukcję z obecnym CC podrzucił Czarkowi znajomy, który sam nie spodziewał się tego, że trzy dni później zakupi auto. Wcześniej należało do znanego „starym” CentoManiakom użytkownika Rico. I mimo, iż nie był to CC z silnikiem 1.2, Czarek do dzisiaj nie żałuje swojej decyzji.

3Nazwa mojego auta narodziła się zupełnie przypadkowo. Kiedyś kolega Michał coś powiedział i nazwał cienkiego „Bożena”. Imię się przyjęło i auto rozpoznawalne jest pod tym właśnie imieniem.

Było…

… nisko i szeroko, lecz dość wolno. W środku samochód był utrzymany w tonacji brązu, dlatego od razu zmieniono wystrój na czerń.

Wiedziałem jednak, że moment zmiany pojemności silnika nadejdzie na pewno. Był już moment, gdzie byłem zdecydowany wrzucić silnik 1.2 16v o mocy 86km, lecz dość poważna awaria w moim samochodzie na co dzień, którym było Punto I generacji zniwelowała te plany. Patrząc z biegiem czasu cieszę się z tej awarii Punta, ponieważ gdyby nie ona, jeździłbym teraz „szesnastką”. Później wpadła opcja kupna silnika 1.2 8v już uturbionego od dobrego znajomego z mojego miasta. Dzięki temu silnik został w rodzinie, a Cienki ma dziś w sobie serducho 1.2 8v Turbo o mocy około 180km, przy czym pod maską jest schludnie i czysto, większość niepotrzebnych rzeczy została pochowana bądź przeniesiona pod deskę rozdzielczą.

 4

Zmiany zewnętrzne

Znajdziemy tutaj kilka szczegółów: poszerzone nadkola, brak kierunkowskazów bocznych, gładka klapa bagażnika, lotka i zderzak, którei mają listwy od wersji Sporting (pomalowane na biało). Do zderzaka przedniego dołączona jest listwa dedykowana niemieckiemu koncernowi Opla. To co również przyciąga oko to szerokie wypolerowane koła RSL Mohag o szerokości 7j (przód) i 8j (tył).

Śmiało mogę powiedzieć, że klimat na różnych spotach, bądź zlotach jest jedyny w swoim rodzaju. Dzięki tuningowi poznałem masę zwariowanych i mega fajnych ludzi dlatego nie zamieniłbym tego na nic innego.

Zmiany wewnątrz

Zmian w kabinie jest dużo. Sam autor projektu twierdzi, że w środku zmieniło się niemal wszystko – mało zostało z oryginalnego auta. Najbardziej oryginalną częścią w środku jest deska rozdzielcza oraz daszek nad zegarami. Zostały one pokryte flokiem. W desce rozdzielczej w miejscu środkowego nawiewu oraz radia zagościły zegary Auto Gauge z wersji Peak. Łącznie jest 5 zegarów. EGT (temp. Spalin), Boost (doładowanie turbo), temperatura oleju, ciśnienie oleju oraz woltomierz. We floku pokryte zostały również plastiki na słupkach oraz kieszenie boczne. Cała „goła” blacha została oklejona czarnym filcem. Boczki drzwiowe również zostały oklejone filcem, z tym że koloru białego, tak samo jak podsufitka. Kierownica zmieniona została na sportową firmy Raid HP o średnicy 32cm. Seryjne rączki w drzwiach również zostały zastąpione rączkami od Fiata Uno. Fotele kubełkowe Bimarco Cobra 2, do tego pasy szelkowe Schorth. Z tyłu auta znikła tylna kanapa. Podłoga została zrobiona na płasko oraz całość również została oblepiona czarnym filcem. Lewarek skrzyni biegów został „wyjęty” do środka auta, czyli najprościej mówiąc podniesiony. Dzięki temu dużo łatwiej zmienia się biegi, ponieważ gałka zmiany biegów jest dość blisko kierownicy, oraz na wybieraku skrzyni biegów został zrobiony „szort” skracający ruch lewarka, co ułatwia szybką zmianę biegów. Akumulator umieszczony jest za fotelem pasażera. Obok akumulatora jest „hebel” dzięki któremu jednym ruchem można wyłączyć prąd w aucie. Pod deską rozdzielczą znajduje się komputer, który został przeniesiony z komory silnika, oraz komputer EcuMaster Det3 na którym jest wystrojone auto.

2

Dobre zmiany?

Dobrą konkluzją na temat tego CC mogą być słowa, że wszystko zależy od kierunku jaki nadaje się zmianom. Wizerunek tego auta został dopracowany, środek kompleksowo odmieniony, a moc silnika jest zadawalająca dla właściciela. Na przyszłość kreśli się kilka pomysłów, które być może zostaną wprowadzone w życie tego projektu. Reakcje ludzi mieszają zazwyczaj przestraszenie ze zdziwieniem (za sprawą blowoffa). Patrząc na szerokie grono „pomodzonych” CC trzeba stanowczo podkreślić, że ta Bożena to silna kobieta, a sto osiemdziesiąt koni mechanicznych stoi za nią murem.

Znajdziecie nas na fb: MINTS oraz Cztery Kółka Mariusz Majta

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

One comment on “Bożena „na Turbie”
  1. Cisze się ze autko trafiło w dobre ręce !!! Od momentu sprzedaży śledzę na bieżąco co się dzieje z moim byłym „białasem” :) pozdrawiam Rico

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>