500-konne Seicento

11193324_887016828027751_8038952444633139472_n

Ludzie nie od dziś lubią przerabiać auta. Każdy czuje konkretny samochód na swój sposób. Co za tym idzie? Wizja stworzenia projektu jedynego w swoim rodzaju. Mocno skonkretyzowane pomysły wymagają nie tylko serca i przeznaczonych funduszy, ale przede wszystkim czasu i cierpliwości w procesie budowy. Czy można zrobić więcej, niż to, co teoretycznie przyjęto na początku? Patrząc na to Seicento można udzielić tylko jednej odpowiedzi – t a k!

Sylwestrowy zakup

Kiedy samochód trafił w ręce Sebastiana wyglądał trochę inaczej. Miał za sobą wprawdzie pierwsze modyfikacje, ale jeśli mówimy o mechanice to w porównaniu z obecnym „setupem” stanowiły małą porównywalną kroplę. W 2008 roku Sej posiadał już silnik 1.2 8v mpi. Był lekko zmodyfikowany, co pozwoliło osiągnąć moc końcową 80 koni mechanicznych. Posiadał dodatkowo sportowe zawieszenie. Sebastian nie chciał dłużej zwlekać z zakupem auta, więc postanowił zostać jego właścicielem jeszcze w starym roku. To był dobry sylwester…

11178336_887017211361046_5082803126546364292_nZaspokoić niedosyt

Samochód służył. Od razu dawał nowemu właścicielowi dużo frajdy z każdej przejażdżki. Ten, kto miał okazję jeździć małym Włochem z tą pojemnością, doskonale wie, co to oznacza. Ale nadszedł dzień, w którym do głowy zaczęły wpadać nowe pomysły. Po dwóch latach mocy zaczęło brakować. Wtedy zapadła decyzja o uturbieniu silnika 1.2 8v. Wpadła większa przepustnica, ostrzejszy wałek i turbosprężarka Garretta gt 2056s. Po tych modyfikacjach  silnik legitymował się mocą 180 koni mechanicznych. I tak przejeździłem kolejne 2 lata. Ale na tym się nie skończyło…

Rok 2013

Jakoś w 2013 roku w Polsce ruszały projekty z jednostką 1.4 16v T-jeta. Wtedy też postanowiłem sprzedać poprzedni motor. Zakupiłem słupek silnika z fiata 500 Abarth-a,  który w przeciwieństwie do 1.2 8v, okazał się bardzo rozwojowy. Z początku w planach zamiar był by osiągnąć moc około 350 km. Jednak na tym zamiarze nie poprzestano. Bardzo szybko wpadła nietypowa przepustnica kolektor ssący i paliwo E85. Jak to wygląda teraz? Z pewnością znajdzie się kilku „niedowiarków”, ale to Seicento wręcz przechwala się swoją mocą – blisko 500 koni mechanicznych!!! A całość wprowadzonych zmian to lista, która w dalszym ciągu się powiększa:

Silnik:
500 Abarth t-jet 1.4 16v
-Turbo GARRETT GT 2871r (replika)
-Porting  głowicy powiększone kanały ssące i wydechowe
-Delikatne kąty na zaworach
-Ostrzejsze wałki rozrządu
-Regulowane wszystkie kółka od wałków
-Sprężynki zaworowe  Supertech
-Wał skręcony szpilkami Arp

-Szpilki silnika i głowicy ARP
-Tłoki zrównane masowo
-Odelżone koło zamachowe i wyważone wraz z sprzęgłem
-
Odelżony i  wyważony układ korbowo-tłokowy

11044493_887017118027722_3456526867074101552_nPrzeniesienie napędu:
-Skrzynia  (C 510) z szperą  Torsena :)
-Sprzęgło 4 łopatkowy spiek samonastawny
-Jednoczęściowe koło zamachowe ode lżone i wyważone razem z sprzęgłem.

Układ Dolotowy:
-Intercooler 450x300x76mm
-Chłodnica oleju 30-rzędowa
-Układ dolotowy po całości 76 mm
-Kolektor ssący customowy dwukomorowy
-ITB (Przepustnica baryłkowa)

Układ wydechowy:
-3 calowy downpippe oraz cały wydech po całości również 3 cale
-2X sondy lambda (szerokopasmowe)
-4x Termopary egt po jednej na cylinder

10403275_887017261361041_4061426796661464074_nUkład paliwowy:
-Wtryski 2000cm BOSCH  (E85) 1000cm brakło
-Dwie pompy paliwa Bosch 044
-Czujnik składu mieszanki paliwa z auto adaptacją 

Elektronika:
Wszystkim steruje komputer standalone Ecumaster (EMU)
-Kontrola trakcji
-Podtrzymanie Turbo
-Procedura startu
-Elektroniczny pedał gazu

 Wskaźniki:
-DepoRacing egt gauge (temperatura spalin)
-DepoRacing temp oil gauge  (temperatura oleju)
-DepoRacing temp water gauge (temperatura wody)
-DepoRacing  fuel pressure (ciśnienie paliwa)
-AFR Auto Gauge (skład mieszanki paliwa)

Zawieszenie:
Przód:
-Customowe Camber platy
-Gwint Apexi regulacja twardości
-Sprężyny Eibacha robione na zamówienie twardość dobierana  na zamówienie Tył:
-Amortyzatory pochodzą z Hondy CBR  z regulacją dobicia i tłumienia  
-Tylna belka przerobiona pod te amortyzatory  wzmocniona z możliwością regulacji delikatnych kątów
-Wszystkie tuleje na wahaczach przednich jak i tylnych  poliuretanowe wraz z stabilizatorem

Hamulce:
-Podwójne pompy hamulcowe pompy 19mm
Przód :
-Tarcza brembo max  nacinane i nawiercane 257 + klocek Ferodo DS. 2500
-Przewody w stalowym oplocie
-Balance Bar (pokrętło do balansu hamulców)
Tył:
-Tarcze hamulcowe Brembo Max nacinane + klocek Ferodo Ds. 2500
-Przewody w stalowym oplocie

Efekty pracy w zależności od zaangażowania mogą być różne. Jednych będą zachwycać i wprawiać w osłupienie, na drugich nie będą sprawiać większego wrażenia. Ale w przypadku tego auta nie ma mowy o drugiej możliwości. Auto wiele zawdzięcza dwóm osobom z Krakowa – Damianowi oraz Kazkowi (Zuzio). Do realizacji przyczynił się również Aleksander Iwanow (Fmic.pl Performance). Budowa trwała dwa lata, ale w przypadku takich projektów to absolutnie nie dziwi. Czas oczekiwania na niektóre części i podzespoły to doskonałe ćwiczenie własnej cierpliwości, a jak to wygląda w praktyce, wie każdy, kto zdecydował się na przerabianie czterech kółek.

10858478_887017204694380_66397470569411736_nZadbać o resztę

Sebastian postanowił zadbać również o wizualną stronę Fiata. Dlatego z zewnątrz wpadły inne „buty”. Pochodzą z Maserati Biturbo 420, rocznik 1985 w rozmiarze 14cali i szerokości 6,5 cala ET5. W środku z kolei znalazły się między innymi dwa kubełkowe fotele Micro GT-s, rozpórka Sparco, system gaśniczy z sześciokilogramową gaśnicą, kierownica Raid oraz pasy szelkowe. Tylna kanapa póki co przebywa na L4.

Na koniec warto zadać jedno pytanie – czy to auto jest najszybszym „Sejem” w kraju? Czy najmocniejszy w Polsce? Chyba tak, przynajmniej zhamowany. Auto było budowane z myślą o dawaniu mi radości z jazdy, a nie typowo pod ¼  czy inne imprezy. Ale nie wykluczam startów dla „funu” na ¼ mili czy też okazjonalnych wypadów na tor.

Zdjęcia:
https://www.facebook.com/pages/Piotr-Cegliński-Fotografia-Motoryzacyjna/

11150516_887017001361067_2907543501347342023_n

 

The following two tabs change content below.

Mariusz Majta

Rocznik 89'. Absolwent Polskiej Szkoły Reportażu. Miłośnik motoryzacji. Każdą wolną chwilę poświęcam na pisanie. Odwiedzam zloty motoryzacyjne i często piszę o nich na blogu. Dodatkową pasją jest fotografia motoryzacyjna - lubię jechać do kogoś sfotografować jego projekt i porozmawiać o pasji. Efekty mojego hobby można śledzić nie tylko tutaj, ale również na fp: Cztery Kółka Mariusz Majta.

Ostatnie wpisy Mariusz Majta (zobacz wszystkie)

7 comments on “500-konne Seicento

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>